تازه ترین مطالب

تاریخ : 24. بهمن 1394 - 18:09   |   کد مطلب: 21670
یک تحلیل گر سیاسی با بیان علل و عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی به جریان اصولگرایی اشاره کرد و ریشه این تفکر را در گذشته انقلاب اسلامی عنوان کرد.
تفکراصولگرایی ریشه در گذشته انقلاب اسلامی دارد

به گزارش کورنگ به نقل از نافع، علی اصغر آخوندی گفت: مبارزات متعددی در طول قرن ها علیه حکومت های استبدادی در ایران شکل گرفته است که می توان به مبارزاتی چون مبارزه علیه بدحجابی، وجود افرادی چون شهید نواب صفوی و پیگیری خط ترور حضرت آیت الله کاشانی در بحث نهضت ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد که در نهایت در سال 42 و ورود امام خمینی بطور گسترده به عرصه سیاست و مبارزه با رژیم طاغوت و مبارزه با لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و شروع نهضت ایشان در 15 خرداد ماه همان سال و تبعید امام از میهن کم کم خبرهای انقلاب بزرگ در ایران زده شد.
وی اظهار داشت: رژیم منحوس پهلوی فکر می کرد امام خمینی دیگر در سنی قرار ندارد که برای حکومت غیر مشروع آنها ضرری داشته  باشد لذا بیشترین توجه خود را به حاج آقا مصطفی خمینی معطوف کرده و ایشان را به شهادت رساندند و اما در جواب این اقدام در یک جمله فرمودند: « این امر یعنی شهادت حاج آقا مصطفی از الطاف خفیه الهی است. »
آخوندی افزود: لذا مجلسی برای ایشان در قم برگزار شد و آیت الله نوری همدانی در این مراسم شروع به سخنرانی و حرکات اعتراض آمیز علیه رژیم صهیونیستی کردند و با برخورد خشونت آمیز رژیم با این اقدام و قتل و خونریزی مردم قم، مردم تبریز نیز قیام کردند و بدین گونه بود که اولین جرقه های انقلاب زده شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با تقدیم حدود یک صد هزار شهید به پیروزی رسید.
وی با بیان اینکه دوران انقلاب، دوران عجیبی بود و شعارها رنگ و بوی اسلامی داشت گفت: امام خمینی ثابت کردند که دین اسلام، هم مشی مبارزه با طاغوت و ظلم را دارد و هم مشی دعوت و پیاده کردن اسلام در جامعه را دارد و می توان به جرات گفت این امر از بزرگترین معجزات امام راحل بود که ایشان توانست دو قطب صهیونیسم و لیبرالیسم غربی که اعتقاد به حاکمیت دین را ندارد مغلوب اسلام و حکومت اسلامی کند.
آخوندی اظهار داشت: لذا بیشتر تفکر اصولگرایی از همین تفکر امام سرچشمه گرفته که از فتوای تحریم تنباکو شروع شد و اوج آن و تکاملش، شکل گیری انقلاب اسلامی ایران شد.
این تحلیل گر سیاسی در ادامه به بیان و تشریح مشخصه های جریان اصولگرایی پرداخت و گفت: انگیزه اصلی بنیانگذاران این تفکر حفظ و حراست از دین و ارزش های دینی است، همانطور که امام راحل فرمودند: «تمام مقصد ما، مکتب ماست.»
آخوندی افزود: اعضای اصلی این جریان اصولگرایی عمدتا از تحصیل کردگان علوم دینی حوزوی یا دانشگاهی بودند، همانند شهید مدرّس، آیت الله مدنی و آیت الله بهشتی.
وی به بیان مشخصه سوم این جریان اشاره کرد و گفت: اعتقاد به منشأ الهی حکومت و نقش تعیین کننده آن و همچنین، مشارکت عمومی در تجلّی آن مشخصه سوم این تفکر است.
آخوندی افزود: متاسفانه برخی می گویند مشروعیت حکومت از جانب مردم است، ولی اینطور نیست. باید گفت وقتی آمدن حکومتی با مردم است اما مشروعیت آن از جانب خداست، به عنوان مثال اینکه مردم عربستان به آل سعود رأی می دهند، آن هم بخاطر وعده های مادی که آل سعود به آنها می دهد و آنگاه روی کار آمدن چنین دولتی با صرف رأی مردم به آن آیا مشروع است؟

این تحلیل گر سیاسی گفت: اعتقاد به اصل امامت و مرجعیت دینی و ولایت فقیه، مدافع منافع ملی و جهان اسلام و دفاع از مظلومین عالم و به خصوص مسلمانان و شیعیان ازجمله دیگر مشخصات این جریان است.
آخوندی افزود: امروزه برخی که مدعی اصولگرایی هستند، اعتقاد به این امر ندارند و  فقط مدافع منافع خود هستند نه منافع جهان اسلام، که باید مراقب اینگونه افراد بود.

این تحلیل گر سیاسی گفت: اعتقاد به اصل امامت و مرجعیت دینی و ولایت فقیه، مدافع منافع ملی و جهان اسلام و دفاع از مظلومین عالم و به خصوص مسلمانان و شیعیان از جمله دیگر مشخصات این جریان است.
آخوندی افزود: امروزه حتی برخی که مدعی اصولگرایی هستند اعتقاد به این امر ندارند و فقط مدافع منافع خود هستند نه منافع جهان اسلام که باید مراقب این گونه افراد بود.
وی تصریح کرد: اعتقاد به جامعیت دینی برای تامین سعادت اخروی، دنیوی و اجتماعی همانطور که در زیارت جامعه کبیره داریم " سیاستمداران، بندگان خدا و انبیا و امامان هستند." ، مخالفت با مکاتب غربی و شرقی و التقاط با آنها، اعتقاد به داشتن وظیفه انقلابی و اینکه سیاست را عین دیانت و دیانت را عین سیاست می دانند از جمله دیگر مشخصات این جریان است.
آخوندی در ادامه بیان ویژگی های جریان اصولگرایی گفت: این جریان به آزادی در چارچوب قوانین اسلام معتقد است و در مدیریت به دو اصل تعهد و تخصص تکیه دارد.
وی افزود: این جریان برای ساختن جامعه سالم اصل امر به معروف و نهی از منکر را ضروری می داند و اعتقادی به تسامح و تساهل ندارد.

پایان پیام/

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت