تازه ترین مطالب

تاریخ : 6. شهريور 1396 - 8:28   |   کد مطلب: 25679
هر گوشه شهر را كه مي‌نگري با چهره‌هاي بزك‌كرده و پررنگ و لعابي مواجه مي‌شوي كه اين روزها شايد بيشتر بر روي چهره دختران نوجوان خودنمايي مي‌كند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ،اگر گشتی در اماکن و پاساژهای تجاری شهر زده باشید یا اینکه برای گشت و گذار یا قدم زدن به خیابان های شهر رفته باشید شاهد رشد قارچ گونه مغازه های لوازم آرایشی در سطح شهر خواهید شد به این موضوع که تعدد این مغازه ها در سطح شهر درست است یا خیر کاری نداریم " به قول معروف هرچه تقاضا بیشتر باشد عرضه هم بیشتر خواهد بود"! بحث در اینجاست که  استفاده مفرط از لوازم آرایشی ( که عمده آنها استاندارد لازم را ندارند ) نه تنها جوانان را درگیر کرده به نوعی نوجوانان را نیز مورد هجمه قرار داده است چهره معصومانه دخترکانی که هنوز معصومیت و کودکی در چهره آنها موج میزند و نیز به نوعی درگیر این معضل شده و باید فهمید که چرا استفاده از لوازم آرایشی به این سرعت در بین نوجوانان و دختران کم سن شایع شده است.

برای آگاهی از این موضوع و اینکه چرا باید دختران کم سن و نوجوانان نیز به استفاده مفرط از لوازم آرایشی گرایش یافته‌اند با دو تن از همشهریان گفتگویی را انجام داده‌ایم که در ادامه می خوانید.

ضعف فرهنگی و اعتقادی عاملی آسیب‌زا به شمار می‌آید

 سما اکبری دارای تحصیلات کارشناسی حسابداری در خصوص علل رواج آرایش در دختران کم سن و سال و نوجوان به ما گفت: ضعف فرهنگ، اعتقادات خانوادگی و عدم توجه والدین به تربیت فرزندان از جمله موارد آسیب‌زاست.

وی خاطرنشان کرد:  متاسفانه برخی از خانواده‌ها به دلایل مختلف که مجال بحث آن نیست به نوعی دختران خود را آزاد گذاشته و نمونه آن را همه روزه در خیابان و سطح شهر می‌بینیم.

وی دلیل دیگر این امر را عدم اعتماد به نفس عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه دختران کم سن و نوجوان فکر می‌کنند که آرایش و پوشش نامناسب آنها را موجه و به قول معروف "باکلاس "نشان می‌دهد که البته این موضوع ناشی از کمبود اعتماد به نفس است.

 ارتباط با دوستان و همسالان

خانم اکبری ارتباط با دوستان و همسالانی که به آرایش و پوشش نامتعارف توجه دارند را عاملی دیگر در روی آوردن فرد به این مقوله دانست و افزود: متاسفانه به دلیل اینکه به قول معروف می خواهند از دوستان خود به اصطلاح "عقب نمانند " و جوّ دوستانه آنها را راحت تر قبول کند، دست به این کار می‌زنند.

 خانواده به مسئله تربیت بی‌توجه نباشد

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها نباید به مسئله تربیت بی‌توجه باشند، تصریح کرد: اگر خانواده در نحوه تربیت و نهادینه کردن ارزش های اخلاقی کار بکنند این مسائل در سنین کم رخ نداده و به عنوان اصلی مهم ، فرد را در آینده از هر نظر بیمه خواهد کرد.

این خانم افزایش صمیمیت اعضای خانواده با دختران را در افزایش اعتماد به نفس مهم دانست و افزود: این موضوع راهکاری است تا نوجوان جذب دوستان بی‌بند و بار نشوند.

خانم اکبری تعریف الگوی مناسب برای دختران را از دیگر راهکارها عنوان کرد و ادامه داد: اگر فرد در سن نوجوانی الگوی رفتاری مناسب داشته باشد، هر چهره و آرایش جدید بر روی او تأثیر نداشته و مطابق با عرف و فرهنگ جامعه رفتار خواهد کرد.

فضای مجازی ناامن و ماهواره آسیب‌زا هستند

خانم فرشته زارعی که خود، مادر دو فرزند است و به سوال ما اینگونه پاسخ داد: آرایش در سن کم برای دختران معضلی فرهنگی به شمار می‌آید و منشأ آن هم فضای مجازی ناامن و رواج ماهواره در خانواده‌هاست.

این خانم تقلید از افرادی که که نوجوان به آنها علاقه خاصی دارد از جمله دوستان و همسالان را در ترغیب نوجوان به آرایش مهم دانست و تصریح کرد: مقایسه فرزندان از نظر ظاهری با یکدیگر و تعریف و تمجید از سایر فرزندان، کاهش اعتماد را به همراه داشته و معضل دیگری است که سبب شده دختران به آرایش نامتعارف روی آورند.

این شهروند ادامه داد: بسیاری از مواد آرایشی بیماری‌های پوستی را به همراه داشته و از این نظر نیز باید به قضیه نگریست و در پی رفع آن قدم برداشت .

زارعی عدم مقایسه و تشویق دختران نوجوان و برشمردن توانایی‌های فرد را عاملی در راستای موفقیت و کاهش مصرف لوازم آرایشی در بین نوجوانان عنوان کرد و افزود:  این عوامل افزایش اعتماد به نفس را به همراه داشته و خانواده‌ها را در رسیدن به هدف یاری می رساند.

 نوجوان تغییرات گسترده‌ای را از نظر جسمی و روحی تجربه می‌کند

یک دکترای تخصصی روانشناسی با عنوان اینکه نوجوان تغییرات گسترده‌ای را از نظر جسمی و روحی تجربه می‌کند، تصریح کرد: دوره نوجوانی از ده تا دوازده سالگی آغاز شده و حدود 20 تا 21 سالگی پایان می‌پذیرد.

محمد ترکمان با اظهار اینکه در نسل حاضر سن نوجوانی افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: در گذشته افراد دوره کوتاهی را از نوجوانی تجربه می‌کردند به این معنی که پس از کودکی با گذشت اندک سالی وارد بزرگسالی می‌شدند،  افراد در گذشته در یک سن خاص یا همان دوران نوجوانی تشکیل زندگی داده و مسوولیت زندگی را عهده‌دار می‌شدند.

وی با اظهار اینکه هر فرد واکنش جداگانه‌ای را به این مرحله از زندگی نشان می‌دهد، تصریح کرد: این واکنش‌ها به آمادگی فرد برای رویایی بلوغ بوده و در صورتی که این آمادگی وجود نداشته باشد، اثرات و واکنش‌های منفی را به همراه دارد.

این دکترای تخصصی روانشناسی تصریح کرد: اگر نوجوان با این تغییرات به خوبی آشنا باشد، راحت تر و بدون دغدغه این دوران را طی خواهد کرد.

جستجوی هویت

ترکمان با تاکید بر اینکه نوجوان به دنبال  گرفتن نقش‌های دوره بزرگسالی است، ادامه داد: جستجوی هویت، میل به استقلال و فردیت از دیگر مشخصه این دوران است.

وی با بیان اینکه آرایش نامتعارف که در چهره برخی از دختران کم سن و سال جلوه می کند،  به دنبال جستجوی فردیت و استقلال فرد رخ می‌دهد، ادامه داد: بحران هویت (عدم دست یابی به هویت منسجم و راسخ ) مشکلی است که نوجوان را به روی آوردن به اقدامات و کارهای نامتعارف تشویق می‌کند.

این دکترای تخصصی روانشناسی مهمترین ویژگی دوران نوجوانی را که سبب شده نوجوان تا حد زیادی به پوشش خود اهمیت دهد،"خود مرکز بینی "عنوان کرد و ادامه داد: توجه بیش از حد به ظاهر عامل این خود مرکز بینی می باشد.

 همسالان پادشاهان ذهنی دوره نوجوانی هستند

وی با عنوان اینکه همسالان پادشاهان ذهنی دوره نوجوانی هستند، تصریح کرد: برای نوجوان این مطلب که در بین همسن و سالان خود جایگاه و مقامی داشته باشد اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

ترکمان ادامه داد: برخی دختران کم سن و سال برای تایید از همسالان خود کارهای خاص را انجام داده و نمونه آن استفاده افراطی از لوازم آرایش است.

وی گوشه گیری، رفتار بی‌ثبات، رویاپردازی، وقت زیاد مقابل آینه، کنجکاوی و... را روی رفتارهای مثبت و منفی نوجوان موثر دانست و ادامه داد: میل به استفاده بیش از حد از وسایل آرایش در فرد قوت می‌گیرد.

رسانه و تاثیر آن در استفاده نوجوان از وسایل آرایشی

ترکمان ادامه داد: رسانه‌های داخلی و خارجی تاثیر زیادی بر حفظ ظاهر و زیبایی فرد داشته و معیار جذابیت و خاص بودن را تغییر داده و افرادی را محبوب معرفی می کنند که از مدی خاص تبعیت کرده و از نظر ظاهری چهره مطلوبی دارند.

وی با تاکید براینکه متاسفانه رسانه‌ها افراد زیبا و آرایش‌کرده را افراد موفق‌تری معرفی می کنند، خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه بازیگران خوش چهره به عنوان افراد موفق معرفی می شوند و نوجوان معیار خاص بودن را زیبایی قلمداد می‌کند.

این دکترای تخصصی روانشناسی  افزود: متاسفانه نوجوان نیز برای نزدیک شدن به ملاک جذابیت به استفاده مفرط از وسایل آرایش روی می آورد.  

عدم الگودهی مناسب از طریق رسانه به نوجوان

وی با اظهار اینکه رسانه‌ها در الگودهی به جوان و نوجوان موفق عمل نکرده‌اند، تاکید کرد: رسانه‌ها در نگرش و معیار موفق نقشی چشمگیر داشته و باید این نقش رسانه مورد تاکید جامعه قرار گیرد.

ترکمان مصرف‌گرایی را یکی دیگر از دلایل روی آوردن دختران کم سن و نوجوان به لوازم آرایش و استفاده افراطی از آن عنوان کرد و ادامه داد: از نظر مباحث کلان‌تر هدف رسانه تبلیغ مواد مصرفی شده و جامعه به سمت مصرف‌گرایی سوق یافته است.

 الگوی ناصحیح علت روی آوردن نوجوان به آرایش

وی اظهار کرد: نوجوانی که الگوی ناصحیح در خانواده داشته و ملاک جذابیت را ظاهر فرد معرفی می‌کنند، میل به استفاده از لوازم آرایشی نیز در آنها قوی‌تر است.

این دکترای تخصصی روانشناسی با تاکید بر اینکه برخی اوقات والدین با تربیت ناصحیح و ارائه الگوی غلط نوجوان را ناخوداگاه به استفاده از لوازم آرایشی ترغیب می‌کنند، افزود:  زمانی که استفاده از لوازم آرایشی یک نوع ارزش تلقی شود، بالطبع نوجوان نیز از این قضیه پیروی خواهد کرد.

ارتباط مناسب با والدین اصلی مهم است

وی ارتباط مناسب با والدین را اصلی مهم عنوان کرد و ادامه داد: زمانی که نوجوان  ارتباط مناسب با والدین داشته باشد از ارتباط برای القای رفتار مناسب می‌تواند بهره بگیرد .

ترکمان افزود: والدین به جای نصیحت،  قضاوت، تنبیه و تحقیر فرد  باید دنیای نوجوانی را درک کرده و ارتباط خود را با این دنیا افزایش دهند.

وی والدین را به بالا بردن درک و اطلاعات در خصوص دوره نوجوانی تشویق کرد و ادامه داد: از طریق بحث هدایت شده و پرسش و پاسخ صحیح نوجوان را متوجه اقدام اشتباه خود بکنیم.

ارزش های خانوادگی را گوشزد کرده و اعتمادسازی صورت گیرد

این دکترای تخصصی روانشناسی با عنوان اینکه باید ارزش‌های خانوادکی را گوشزد کرده و اعتمادسازی انجام شود، ادامه داد:  معرفی گزینه‌های جایگزین به نوجوان او را در گذراندن این دوران کمک کرده تا به جای استفاده از لوازم آرایشی، میل به گزینه‌های دیگر برای کسب جذابیت و مجبوب بودن در بین افراد در وی تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: باید از ویژگی‌های ظاهری فرد تعریف کرد چراکه این امر اعتماد به نفس نوجوان را بالا خواهد برد.

با این تفاسیر این بحث از چند جهت باید مورد ارزیابی قرار گیرد اول اینکه والدین با شناخت درست از نوجوانی به درکی عمیق از این دوران دست یابند تا با ارائه الگوی غلط و غیرمتعارف به نوجوان وی رابه چهره خود حساس نکرده و در نتیجه این امر نوجوان کمتر به اقلام آرایشی روی خواهد آورد؛ در ثانی رسانه ملی باید در ارائه الگو به نوجوان بیش از پیش ورود کرده و ملاک جذابیت را زیبایی معرفی نکند، از طرفی دیگر خانواده باید استفاده از ماهواره و فضای مجازی را برای نوجوان کنترل کند چراکه یکی دیگر از چیزهایی که نوجوان و به خصوص دختران را به ظاهر حساس کرده همین گسترش ماهواره و فضای ناامن مجازی است.

از سوی دیگر والدین با بالا بردن حس اعتماد به نفس در دختران کم‌سن و نوجوانان آنها را به سایر ویژگی‌های مثبت خود سوق دهند تا این ناهنجاری فرهنگی را در جامعه شاهد نباشیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

نسیم وصال ایلام
سایت رهبر معظم انقلاب
شبکه اطلاع رسانی دانا
پایگاه خبری نافع همدان