به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان دارای مرز مشترک با کشورهای پاکستان و افغانستان است و با مشکلات عدیده ای چون فقر و بیکاری و محرومیت دست و پنجه نرم می کند با وجود اقدامات مثبتی که در این سالهای پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برای رفع محرومیت و اشتغال زایی انجام گرفته اما همچنان در بعضی از نقاط آن، نبود امکانات اولیه زندگی موجب بروز گرفتاری های بیشماری برای ساکنین این منطقه شده است.
در ماهای گذشته اما افت شدید ارزش پول ملی، فقر و بیکاری جوانان دست در دست هم داده تا عامل کشتار و نقص عضوهای بیشماری در راههای جنوب استان شوند و خودروهایی که حامل سوخت قاچاق هستند همچون بمب های متحرک سرتاسر جاده های جنوب را می پیمایند تا اگر در میانه راه باعث آتش سوزی و داغدار کردن خانواده ها نشوند، سرانجام به منزل گاه خود یعنی همان کافه بلوچی برسند.
رانندگان این خودروها اما خود را رانندگان فرمول یک نامیده و جاده های پرپیچ و تاب جنوب استان را با پیست های اتوموبیلرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس اشتباه گرفته و چنان دیوانه وار می تازند که گویا بر هر دو شانه آنها فرشته زندگی و عمر جاوید نشسته و خبری از فرشته مرگ نیست.
اختلاف شدید قیمت عامل اصلی قاچاق سوخت در مرزهای شرقی
همانطور که اشاره شد، اختلاف شدید قیمت و کاهش ارزش پول ملی در ماههای گذشته، فقر و بیکاری موجبات اصلی عبور غیرقانونی انسان و کالای قاچاق و بخصوص سوخت را از مرزهای شرقی افزایش داده و موجب شده تا روستائیان این مناطق که روزی شغل اصلی آنها دامداری بود امروز از دام خود بگذرند و با روشهای گوناگون و خطرات زیاد روی به قاچاق سوخت بیاورند.
روش های نوین در قاچاق سوخت نیز یکی از دلایلی است که باعث تبعات جبران ناپذیری شده است که از مهمترین آن می توان استفاده از مشک های پلاستیکی بجای گالن برای حمل سوخت نام برد. یکی از مهمترین دلایل استفاده از مشک برای قاچاق سوخت فرار از جریمه های سنگین قضایی است چراکه استفاده از گالنهای پلاستیکی برای قاچاقچیان در هنگام دستگیری دردسر ساز می شود و مراجع قضایی بر اساس تعداد آنها نسبت به جریمه و صورتجلسه اقدام می کنند این موضوع موجب شده تا قاچاقچیان امروزه سوخت قاچاق را درون مشک های پلاستیک جای داده و با استفاده از خودروهای سواری برای دور ماندن از چشم ماموران انتظامی آن را جابه جا کنند.
حمل سوخت به وسیله مشک های پلاستیکی موجب شده تا قاچاقچیان با بهرهگیری از این شیوه در هنگام تعقیب و گریز با نیروهای انتظامی نسبت به پاره کردن مشکها و جاری ساختن سوخت قاچاق بر کف جاده اقدام کنند تا مدرکی برای جریمه آنها باقی نماند که متاسفانه این اقدام علاوه بر خسارات جبران ناپذیری که به محیط زیست میزند موجب لغزندگی جاده های استان و تصادفات بیشماری در محورهای سیستان و بلوچستان می شود.
افزایش چشمگیر بمب های متحرک در جاده های جنوب استان
امروزه قاچاق سوخت به یکی از معضلات اصلی اقتصاد کشور نیز تبدیل شده و با وجود تلاش های گسترده دستگاههای اجرایی اما تاثیرات این تلاش ها در جاده ها هیچگونه نمودی نداشته است.
در روزهای گذشته تلفات بالای جاده ای در راههای مواصلاتی شهرستان های ایرانشهر، سراوان و خاش گویای این حقیقت است که قاچاق سوخت در جاده های جنوبی شدت گرفته و تا اندازه ای افزایش یافته که هرروز حداقل یک تصادف منجر به آتش سوزی و فوت بر اثر حمل سوخت اتفاق افتاده که این موضوع به نظر عجیب و غیرقابل باور است.
در تازه ترین تصادف منجر به فوت در راههای مواصلاتی جنوب استان، یک دستگاه پژو 405 حامل سوخت قاچاق با 2 سرنشین که از شهرستان بم به سمت ایرانشهر در حرکت بود با یک دستگاه پژو 405 دیگر که از بزمان به سمت بم در حال تردد بود و یک تریلی حامل خودرو برخورد کرده که در نهایت منجر به آتش سوزی و فوت سه نفر و از بین رفتن سرمایه فراوانی گردید که غیرقابل جبران است.
خبری که هر روز تکرار می شود
برخورد بنزکمپرسی با لندکروز سوختکش و آتش گرفتن دو خودرو در محور کنارک به چابهار 2 کشته و مجروح برجای گذاشت.
این سانحه رانندگی به دلیل حمل غیرمجاز مواد سوختی توسط خودروی لندکروزاتفاق افتاد و در این حادثه 1 نفر قبل رسیدن آمبولانس بر اثر سوختگی جان خود را از دست داده و 1 نفر مجروح شده است.
در حادثه ای دیگر که در دی ماه سال جاری اتفاق افتاد، برخورد یک دستگاه موتورسیکلت با خودروی سایپا سوخت کش درمحور ایرانشهر به سرباز 1 کشته برجای گذاشت.
قاچاق سوخت و حوادث ناشی از آن که این روزها به یکی از اخبار عادی و معمول در رسانههای سیستان و بلوچستان تبدیل شده است در حادثه ای دیگر نیز واژگونی سواری پژو سوخت کش در محور قصرقند به نیکشهر 8 کشته و مجروح برجای گذاشت.
اینها تنها بخشی از صدها تلفات ناشی از حمل سوخت قاچاق و تاخت و تاز خودروهای سراسر مرگ در جاده های جنوبی استان است و روز به روز نیز در حال افزایش است.
بیکاری و نبود امکانات مهمترین دلیل روی آوردن به قاچاق سوخت
در همین رابطه یکی از رانندگان خودروهای قاچاق سوخت در گفت و گو با خبرنگار پهره ؛ با تاکید بر اینکه بیکاری و نداشتن امکانات اولیه زندگی در جنوب استان عامل اصلی ترغیب او برای انجام این کار بوده است اظهار کرد: از روزی که خود را شناخته ام مشغول به این کار شدم و قاچاق سوخت را تنها شغل خود می دانم.
وی افزود : درهمان دوران ابتدایی به دلیل مشکلات مالی نتوانستم به تحصیل ادامه دهم و از روی اجبار به همراه چند نفر دیگر از اقوام و آشنایان با قاچاق سوخت آشنا شدم.
ریگی با اشاره به دشواری های قاچاق سوخت بیان داشت: کسانی که تا به حال سختی این کار را حس نکرده و از دور فقط شنیده اند، خیال می کنند که درآمدهای چندین میلیونی این کار به آسانی بدست می آید اما باید به آنها بگویم درواقع ما با قاچاق سوخت بر سرجان و مال و زندگی خود شرط بندی می کنیم و اولین اشتباهمان قطعا آخرین اشتباه ما خواهد بود.
وی ادامه داد: امروز اما حاظر نیستم فرزندانم پا جای پای پدرشان بگذارند و از لذت ها و آرامش زندگی محروم شوند و آنها را برای درس خواندن تشویق می کنم تا همچون من، با جان خود و دیگران بازی نکنند.
سیستان و بلوچستان در صدر جدول آمار تصادفات و تلفات کشور
مدیرکل اداره راهداری و حمل و نقل جادهای سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: حمل ونقل یکی از ارکان توسعه اقتصادی هر کشوری است و استان ما با قرار گرفتن در محور ترانزیتی شرق کشور نقش موثری در پیشرفت اقتصاد ایفا می کند.
علی خانقائی با اشاره به وجود ۱۶ نقطه حادثه خیز در محورهای استان بیان کرد: از این تعداد ۷ نقطه حادثه خیز در شهرستان خاش قرار دارند که ۴ مورد برای رفع مورد تایید سازمان مربوطه قرار گرفته است.
وی تصریح کرد : سیستان و بلوچستان درصدر جدول آمار تصادفات و تلفات کشور است که ۳۰ درصد از علت این تصادفات تخطی از سرعت مطمئنه و حمل سوخت قاچاق است که متاسفانه استان ما در این شاخص نیز در کشور اول است.
انتهای پیام/ رستمی
دیدگاه شما