پیغام خطا

  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).

تازه ترین مطالب

تاریخ : 21. اسفند 1392 - 5:30   |   کد مطلب: 11651
از تركيب همكاري دانشگاه پيام‌نور استان همدان و اداره كل بنياد شهيد و امور ايثارگران در دوره دوم همايش ادب مقاومت پارسي، همايشي در ابعاد ملي به وجود آمد و باعث شد بيش از 200 مقاله از سطح كشور به همايش ارسال شود.

استقبال گرم اندیشمندان و پژوهشگران و همكاري متخصصاني از دانشگاه‌هاي معتبر كشور براي ارزشيابي نهايي مقالات از برگ برنده‌هاي همايش است و نتيجه‌ این حضور همايشي مي‌شود كه هنگام ارائه 41 مقاله توسط نويسنده‌ها، در صبح و بعدازظهر در 3 سالن مجزا در دانشگاه، مورد استقبال دانشجويان و مسئولان قرار گيرد.

از آنجا که ادب پارسی و بویژه ادب مقاومت پارسی از سرمایه‌های بی‌جایگزین است، دانشگاه پیام نور مرکز همدان با هدف ترویج و تشریح فرهنگ مجاهدت و مقاومت، این همایش را برنامه ریزی و اجرا کرد و با توجه به موفقيتش در اولين دوره، این همايش به سالانه تبديل شد و بر اساس این استان همدان را به مركز پژوهش‌ها و مطالعات تخصصي حوزه ادب مقاومت تبديل كردند.

نخستین و دومین دوره این همایش، سال گذشته و امسال در 20 اسفند در دانشگاه پیام نور برگزار شد. در این مراسم جمعی از مدیران، مسئولان، نمایندگان مجلس و دانشجویان حضور داشتند و محمد ظاهري، رئيس دانشگاه پيام نور، در ابتداي صحبت‌هاي كوتاهش از همكاري ناصر عارف رئيس بنياد شهيد، صادق ذوقي مدير اجرايي همايش، ابراهيم واشقاني فراهاني دبير همايش، حسین رضا طاهری رئیس پیام نور همدان و ديگر کسانی که در برپایی همایش زحمت کشیده‌ بودند تشكر كرد و گفت: اين همايش به همت گروه ادبيات فارسي دانشگاه برگزار شد و اگر همكاري بنياد شهيد نبود ما نمي‌توانستيم همايش را به اين وسعت برگزار كنيم.

ظاهري به‌عنوان همايش هم اشاره كرد و درباره 2 واژه پارسی و مقاومت گفت: از كلمه پارسي گرفته تا مقاومت، این 2 واژه باید از منظرهاي مختلف مورد پژوهش قرار بگيرند.

وی گفت: در رابطه با كلمه پارسي چون به تاريخ هزاره يا تلرانس هزار سال يا چند هزار سال برمي‌خوريم و تاریخ ورود مادها را دقيق نمي‌دانيم؛ بنابراين زاويه ديدهاي مختلفي براي پژوهش ايجاد مي‌شود و مي‌توان نوع زندگي، تفكرات و... و حتی از ابعاد جغرافيايي، همدان را مورد بررسي قرار دهيم.

وي درباره واژه مقاومت هم گفت: در این باره جاي تحقيق بسياري وجود دارد. مقاومت فقط معناي لغوي ندارد. ما در نسلي متولد شده و در مكاني زندگي مي‌کنيم كه بحث مقاومت و پارسي فقط در كتاب‌ها براي ما نيامده بلکه آنها را لمس و تجربه كرده‌ايم و این کلمه‌ها برايمان معنا شده و به ظهور رسيده است.

ظاهري در پايان صحبت‌هايش به مخاطبان گفت: اگر در نسل‌هاي پيشين هر كدام يكي از واژه‌ها را داشتند شما همه را با هم داريد. هرچه خوبان دارند، شما يكجا داريد.

مديركل بنياد امور ايثارگران استان هم اين برهه از تاريخ را در ادبيات ايران ماندگار دانست و به نکاتی درباره ترکیب دو واژه اشاره کرد و گفت: آيندگان، اين مقطع از زمان را مورد كنكاش قرار خواهند داد؛ چراكه جهان‌بيني ما در تاريخ و ادبيات ثبت شده و مي‌شود.

ناصر عارف به وجود استفاده از زبان و تركيب خاصي در هر دوره اشاره كرد و به وجود نويسندگان در دوران دفاع اشاره كرد و گفت: در آن زمان هم نويسندگان با زبان هنر، آن دوره را به تصوير مي‌كشيدند. اما حالا بايد از تركيب و عبارات ديگري براي انتقال مفاهيم استفاده كرد.

وي به بعد دیگری هم اشاره کرد و گفت: در آن زمان جوانان در صحنه‌هاي نبرد حضور داشتند و وقتي برگشتند در صحنه علم و تحقيق فعال شدند.

عارف آماري از دانشجويان ايثارگر و مشغول به تحصيل را ارائه كرد و گفت: 4 هزار و 191 نفر از ايثارگران در دانشگاه‌ها و مقاطع مختلف در حال تحصيل هستند كه از اين تعداد 885 نفر در مقطع كارداني، 2 هزار و 259 نفر در مقطع كارشناسي، 508 نفر در مقطع كارشناسي ارشد، 80 نفر در مقطع دكتري حرفه‌اي، 25 نفر تخصصي علوم پزشكي، 13 نفر PHD و 22 نفر در حوزه، تحصيل مي‌كنند.

وي تعداد افراد نخبه ايثارگر استان همدان را هم 67 نفر اعلام کرد و گفت: این تعداد در جشنواره‌ها، ارائه مقالات داخلي و بين‌المللي، تأليف، ترجمه و ثبت اختراعات نامشان ثبت شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمدی که در ابتدای مراسم توسط ظاهری با عنوان ريسمان وحدت در اين دانشگاه نام برده شده بود هم به عنوان سومين سخنران پشت تريبون دعوت شد و از تلفيق مقاومت و پارس صحبت كرد. وی گفت: تلفيق مقاومت و پارس بسیار بجاست و خروجي‌هاي خوبي در اين سرزمين به وجود آورده است. مقاومت و استقامت روح مفاهيم ادبيات ديني ما است.

نماينده ولي فقيه در دانشگاه پيام نور، پارس‌ها را هم مورد عنايت ويژه معصومين دانست و گفت: در رواياتي آمده كه 50 نفر از 313 نفر ياران امام زمان اهل پارس هستند و اين نشان‌دهنده نگاه ويژه به پارسي‌هاست. بنابراين تلفيق اين دو واژه، ادبي را به وجود آورده كه ادبيات ما را مملو از ظلم‌ستيزي كرده و امروز اساتيد ادبيات ما به آنها پرداخته‌اند.

وي تلفيق اين دو واژه را از گذشته‌هاي دور در ايران اسلامي عنوان كرد و تبلور اين دو واژه را انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي دانست و توضيحاتي درباره آنها داد و گفت: وقتي پارس با استقامت عجين شود كار به جايي مي‌رسد كه دشمنان در مقابل ظلم‌ستيزي و نبرد و حماسه‌آفريني‌هاي اين مرز و بوم زبان به اعتراف مي‌گشايند كه جنگ در مقابل ايران جز ويراني ثمره‌اي نخواهد داشت.

وي ايجاد الگوهايي از مدل سياسي در منطقه و اقتصاد مقاومتي و نتيجه آن؛ مقاومت مردم در مقابل تحريم‌هاي دشمن را از نتايج تلفيق دو واژه دانست و اظهار اميدواري كرد كه اين همايش به كاربردي شدن بينجامد تا آتوهاي فرهنگي دشمنان در كمين نشسته، فرهنگ‌هاي ملي و ديني ما را از ما نتوانند بگيرند.

آخرين سخنران محسن سيفي‌كار از نويسندگان همدانی برجسته در حوزه ادب و مقاومت و پايداري در سطح كشور، سخنرانيش را در قالب متني ادبي درباره رابطه ادبيات و جنگ و آثار برآمده از آن در استان، را ارائه كرد.

وي در متنش آثار ارائه شده در اين حوزه را به 10 دسته تقسيم كرد و گونه‌ها و موضوع‌هاي مطبوع ارائه شده را: تاريخ جنگ، تاريخ شفاهي، رمان، زندگينامه شهدا و سرداران دفاع مقدس، خاطرات كوتاه، كتاب‌هايي با دستمايه‌هاي واقعي، نمايشنامه، وصيتنامه شهدا و زندگينامه (كه توسط نهادها و ادارات مختلف به چاپ رسيده‌اند) عنوان كرد. سیفی‌کار براي هر عنوان تعدادي از كتاب‌هاي شاخص را هم نام برد و به رزمندگان قلم بر دوش ادای احترام کرد.

به گفته دبير همايش، ابراهيم واشقاني فراهاني، این دوره به رغم داشتن مجوز استانی اما ابعادی ملی به خود گرفت و از بین 200 مقاله ارزنده ارسال شده از سراسر کشور، پس از مراحل داوری و ارزشیابی نهایی، 80 مقاله در سه رده سخنرانی، پوستر و چاپ، گزينش شدند که از بین این تعداد، 41 مقاله توسط نویسنده‌هایشان ارائه شد.

مقالات در سه سالن با حضور داوران و دانشجویان و میهمانان ارائه شدند که پس از ارائه، حضار می‌توانستند سوال‌های خود را از پژوهشگر بپرسند. در نهایت مقالات ارائه شده در هر سالن در صبح و بعدازظهر به طور جداگانه توسط داوران حاضر جمع بندی شدند.

 

در پایان نام مقاله‌های ارائه شده و نویسندگان آنها آورده شده است.

■ جلوه‌هاي ادبيات پايداري در اشعار عارف قزويني: مريم بهزادي- عسگر صلاحي

■ بازتاب ادبيات مقاومت در شعر شهريار: دكتر عبدا... ولي‌پور- دكتر رقيه همتي

■ تجلي احوال و مقامات عرفاني در دل‌نوشته‌ها و وصيتنامه‌هاي شهدا: دكتر زهرا نصر اصفهاني

■ بررسي ضريب اهميت توجه به شعر پايداري، با رويكرد فقهي: مهدي جوادي

■ تحليل تاريخي- اساطيري نمادهاي شر در شاهنامه با تكيه بر 4 نماد اهريمن، ديو، ضحاك، افراسياب: فردين آزادبخت

■ مرزهاي ايران در حماسه‌ها و اساطير ايراني: سودابه خداكرمي

■ جلوه‌اي از ادب پايداري در شعر سعدي: دكتر اكبر شاملو و خانم طيبه رضاييان احرار

■ تأثير فرهنگ شيعي بر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، با نگاهي به اشعار احمد عزيزي: افخم‌السادات اصولي

■ تأسي شاعران انقلاب اسلامي و دفاع مقدس از فرهنگ و اسوه‌هاي شيعي: نازيلا فرماني انوشه

■ تجيل مفاهيم انقلاب اسلامي در اشعار سلمان هراتي: دكتر فاطمه مدرسي- قاسم مهرآور گيگلو

■ جلوه‌هاي ادبيات مقاومت در ادبيات كودك و نوجوان: رقيه همتي- دكتر عبدا... ولي‌پور

■ ادبيات دفاع مقدس در حوزه داستان كودك و نوجوان از سال 1359 تا 1367: معصومه ابراهيمي‌هژير

■ از ني‌نامه مولوي تا ني‌نامه قيصر امين‌بور: مهدي شريفيان- جميله زارعي

■ زيبايي‌شناسي در وصيتنامه شهدا: مرضيه نوروزيان

■ دا، روايت قهرماني يك ملت از زبان دا: دكتر محمد پاشايي- رسول كاظم‌زاده

■ مفاهيم عشق و شهادت و مضامين مرتبط با آنها در اشعار دفاع مقدس نصراله مرداني: دكتر اعظم خطيبي

■ كاركرد اسطوره آرش در پاسداري از مرزهاي ايراني: دكتر حسين‌رضا طاهري- مژگان امينيان

■ بررسي جلوه‌های مقاومت در آثار عليرضا قزوه: دكتر عسگر صلاحي- جعفر مؤذن

■ موعودباوري در ادبيات حماسي و اساطيري ايران: دكتر ابراهيم واشقاني فراهاني

■ بررسي مضامين و محتواي اشعار حك شده بر سنگ مزار شهيدان استان همدان: ناصر عارف

■ بررسي تطبيقي جلوه‌هاي پايداري در انديشه اقبال لاهوري و ابوالقاسم شابي: دكتر مهدي ممتحن- شيما فرجي‌فر

■ بررسي شيوه وقايع‌نگاري داستاني ادبيات دفاع مقدس بر اساس كتاب دا: دكتر بهمن نزهت- نادر خضرزاده

■ بهلول خراساني و شعر آييني: سميه پارسا

■ بهمني شاعر متعهد: دكتر فاطمه مدرسي- فوزيه سالارونديان

■ كانوني‌شدگي در روايت داستاني با نگاهي به داستان كوتاه "چشم‌هاي دكمه‌اي من..." نوشته بيژن نجدي: تيمور آقامحمدي- مرضيه فعله‌گري

■ طنز در گذر ادبيات دفاع مقدس؛ مطالعه موردي آثار اكبر صحرايي: بنت‌الهدي خرم‌آبادي- مريم بهزادي

■ بررسي تطبيقي اَبَرنمادهاي اشعار شاعران مقاومت (پايداري) با تكيه و تأكيد بر اشعار قيصر امين‌پور و حميد مصدق: پروين غلامحسيني- حميدرضا قانوني- جهانگير صفري

■ مضامين پايداري در اشعار نصرا... مرداني: دكتر ناصر كاظم‌خانلو- دكتر محمدابراهيم ايرج‌پور- اكرم سلطاني

■ سيماي جنگ در شعر قيصر امين‌پور: دكتر فاطمه مدرسي- زهرا نوري

■ كنايه، سمبل و اسطوره در اشعار پايداري استان همدان: يوسف اسماعيل‌زاده- زهرا زريني

■ تأملي بر نمادهاي پايداري در مجموعه "آيينه‌اي براي صداها" شفيعي كدكني: ليلا زنده‌دل

■ جلوه‌هايي از تجلي هويت ملي و مقاومت در اشعار معروف‌الرصافي و اديب‌الممالك فراهاني: سيد غني نظري خانقاه- علي خالقي- حشمت‌اله زارعي كفايت

 

منبع: همدان پیام

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت