پیغام خطا

  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).
  • Notice: Trying to get property of non-object در block_block_view() (خط 247 از /home/korangir/domains/korang.ir/public_html/modules/block/block.module).

تازه ترین مطالب

تاریخ : 2. شهريور 1394 - 1:31   |   کد مطلب: 19712
یک کارشناس بازی در فضای مجازی با بیان اینکه ایران بعد از هند و آمریکا، سومین کشور بازدیدکننده بازی آنلاین کلش است، گفت: این بازی اعتیادآور است و باعث اختلال در خواب و تغذیه بازی کنندگان، بخصوص در کودکان می‌شود.
ایران در رتبه سوم بازدیدکننده کلش/ بازی کلش بستر مناسبی برای درآمدزایی کلاهبرداران

به گزارش کورنگ به نقل از راه دانا، سیدرحیم هاشمی، کارشناس مرکز بازی و انیمیشن سازمان فضای مجازی سراج در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، درباره بازی ”Clash of clans” گفت: امروزه بسیاری از جوانان مخصوصاً کسانی که بیکار هستند سر‌شان را در گوشی‌ها فرو برده و مشغول این بازی هستند، این بازی به دلیل هیجان فراوان خود و تمایزی که با دیگر بازی‌های رایانه‌ای دارد طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ دیده شده که برای این بازی از ١٠٠ هزار تا ١٠ میلیون تومان خرید و فروش انجام شده است.

این کارشناس بازی و انیمیشن افزود: شرکت ”سوپرسل” طراح این بازی، با ارایه به روزرسانی‌های هفتگی توانسته بعد از گذشت چندسال همچنان محصول خود را در صدر جدول‌های «اپ استور» و «گوگل پلی» نگه دارد، کارشناسان اقتصادی با بررسی وضعیت بازار جهانی بازی‌ها اعلام کرده‌اند که استودیوی سوپرسل ارزشی بالغ بر سه میلیارد دلار پیدا کرده است؛ بر اساس آمارها؛ روزانه بیش از ٣٠ میلیون نفر در دنیا در حال انجام این بازی هستند و سود روزانه آنها از Clash of clans چیزی در حدود پنج میلیون دلار است؛ حتی مشخص شده است سوپرسل به عنوان سازنده بازی در کنار درآمدهای جانبی از طریق تبلیغات، سالانه در حدود یک میلیارد دلار تنها از این بازی درآمد دارد.

معامله‌های میلیونی بر سر اکانت‌های کلش
وی ادامه داد: در پاساژ‌های خرید و فروش موبایل و یا در سایت‌های اینترنتی مخصوص این بازی، خرید و فروش اکانت‌های Clash of clans تبلیغ می‌شود، مردم حاضرند از ١٠٠ هزار تا بیش از دو میلیون تومان برای هر اکانت پول بدهند، همچنین معامله‌هایی با قیمت ٥ تا ١٠ میلیون تومان نیز اعلام شده است.

هاشمی گفت: اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری به ویژه بر روی گوشی‌های تلفن همراه، باعث شده تا روزانه بازار موبایل در ایران رونق بیشتری داشته باشد که این مسأله یکی از آسیب‌های تازه اجتماعی به حساب می‌آید.

کلاهبرداری به بهانه خرید و فروش اکانت
این کارشناس به کارهای خلاف مرتبط با این بازی اشاره کرد و گفت: سایت‌های مختلف تخمین زده‌اند که این بازی در ایران روزانه بیش از ٥٠‌ میلیون تومان درآمد دارد که در سال رقمی بیش از ١٨ میلیارد تومان می‌شود و همین بستر مناسبی برای کلاهبرداری از طریق خرید و فروش اکانت فراهم کرده است، این کلاهبرداری بدین صورت است که بعضی از کاربرها مبالغی را دریافت می‌کنند که با آن اقدام به خرید و فروش‌های نیروهای خود در بازی می‌کنند گر چه این کار از نظر قوانین بازی در دنیا خلاف است، اما در ایران عده‌ای با دریافت پول این نیروها را در اختیار افراد دیگر گذاشته‌اند و کلاهبرداری‌های مختلفی انجام داده‌اند.

اثر تخریبی بازی کلش بر روی ذهن و روان کاربران
وی ادامه داد: عمده آسیب بازی Clash of clans اثر تخریبی است که بر روی روان بازی کننده‌ها می‌گذارد؛ بحثی که متخصصین و محققیق حوزه علوم شناختی و روانشناسی در حوزه بازی‌ها دارند در مورد اعتیاد به بازی است که هم مرتبط با خصوصیات فیزیولوژیکی است و هم مرتبط با خصوصات روانی؛ یعنی هم تاثیر بر جسم دارد و هم بر روی ذهن و روان.

بازی Clash of clans اعتیادآور است
هاشمی گفت: در بازی کلش بواسطه استفاده از طراحی روانشناسانه تمام سعی انجام گرفته است تا حس ارتباطی بین بازی باز و بازی قطع نشود که خود موضوع اعتیاد به بازی را نشان می‌دهد، این امر که باعث می‌شود کودکان، نوجوانان و یا حتی بزرگسالان اعتیاد پیدا کرده و شبانه روز به بازی وارد شده و خارج شوند؛ این مسئله باعث اختلال در خواب و غذای بازی کنندگان و بخصوص کودکان می‌شود.

وی افزود: در مواجهه با پدیده بازی بطور عام و بازی کلش بطور خاص چند نکته باید برای خانواده‌ها تبیین شود و آن سواد رسانه‌ای و سواد استفاده از لوازم جدید ارتباطی است، بازی که به صورت افسار گسیخته و منتج به اعتیاد و بی قیدی در روابط اجتماعی و خانوادگی شوند بسیار بد هستند و با استفاده از سواد رسانه‌ای و تعامل با رسانه بازی خانواده است که مرزها را مشخص می‌کند.

به گفته وی، تب این‌گونه بازی‌ها مدتی داغ است و زمانی که از تب و تاب می‌افتد بلافاصله کمپانی دیگری بازی جدیدی را وارد می‌کند، حال باید منتظر یک بازی دیگر در آینده‌ای نزدیک باشیم.

ایران سومین کشور بازدیدکننده Clash of clans
این کارشناس بازی درباره جایگاه ایران درمیان کشورهای طرفدار بازی کلش گفت: در کل دنیا با استفاده از سیستم عامل اندروید بین 100 تا 500 میلیون نفر بر اساس سیستم گوگل پلی دانلود داشته اند که آمار دانلود اپل استور (آماری از دانلود ارائه نمی‌دهد) را هم به آن اضافه کنیم بیشتر می‌شود، سایت الکسا یکی از منابع رتبه سنجی سایت‌ها ااست، اگر نگاهی به رتبه الکسای سایت شرکت سوپرسل supercell.com تولید کننده و توسعه دهنده فنلاندی این بازی بیندازید نام ایران را بعد از هند و امریکا به عنوان سومین کشور پربازدید این سایت خواهید یافت، ایرانی‌ها با 6 /9 درصد از کل جستجوکنندگان این سایت، بعد از هند و آمریکا در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند.

هاشمی افزود: پس از ایران، اندونزی و فیلیپین در جایگاه های چهارم و پنجم قرار دارند، اگر به الکسای سایت clashofclans.com نیز که با نام بازی ثبت شده است بیندازید باز ایران را در رتبه سوم خواهید یافت، ایران با 2 /7 درصد از کل بازدیدکنندگان پس از هند و امریکا در جایگاه سوم قرار دارد، بعد از ایران نیز فیلیپین و اندونزی به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم قرار دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با این حال در بررسی که از بازارهای مجازی اندروید ایران به دست آمده در مجموع آنها حدوداً بین 5 تا 6 میلیون نفر بازی را در گوشی‌های همراه خود نصب کرده‌اند.

انتهای پیام/ب

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت