تازه ترین مطالب

تاریخ : 7. دى 1394 - 12:01   |   کد مطلب: 20980
سلام بر رسول رحمت
خیرالبشر آمد
فردا آغاز تولدی نوین و روز اعطای مدال سعادت و رستگاری از سوی حضرت حق برای جامعه بشریت است. در این روز، نوزادی به این عالم خاکی قدم نهاد که پس از 40 سال از سوی خداوند به‌عنوان آموزگار وحی و مربی برترین فرهنگ زیستن به اهل جهان معرفی شد.
خیرالبشر آمد

کورنگ: بیش از هزار و400 سال پیش در چنین روزی (‌17 ربیع‌الاول) صدای قدم مبارک مولودی آمد که بهانه خلقت است؛ هم او که جهانی را دگرگون می‌کند؛ کسی که اهل آسمان او را به «احمد» و زمینیان به «محمد» می‌شناسندش؛ عرشیان از آمدنش به وجد آمده‌اند و زمینیان رقص‌کنان ورودش را نظاره می‌کنند.
در زمان تاریخ تولد پیامبر رحمت و مهربانی اختلافی است که شیعیان معتقدند تولد ایشان در روز جمعه هفدهم ربیع‌الاول سال عام‌الفیل است و علمای اهل سنت معتقدند که تولد ایشان در روز دوشنبه دوازدهم ربیع‌الاول همان سال است.
 معنای صلوات فرستادن خداوند بر پیامبر(ص) چیست؟
یکی از اعمالی که شاید برای برخی ایجاد سؤال کند این است که معنای صلوات فرستادن خداوند بر پیامبر(ص) چیست؟ یعنی وقتی ما می‌گوییم: «اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و َآلِ مُحَمَّدٍ»، از خداوند خواسته‌ایم که چه کاری بکند؟ مگر آنها در کمال مطلق نیستند؟
خداوند در قرآن کریم به مؤمنان دستور می‌دهد که به پیامبر درود و سلام بفرستند: «‌إِنَّ‌اللَّهَ‌وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا" خداوند و فرشتگان بر پیامبر درود می‌فرستند ای کسانی که ایمان آورده‌اید بر او درود بفرستید و سلام گویید و تسلیم فرمانش باشید » (احزاب , آیه 56).
مقام پیامبر آن قدر والاست که خدای سبحان و تمام فرشتگان برای او درود و سلام می‌فرستند و بهتر است مؤمنین هم در این آهنگ کلی هم نوا و هماهنگ شوند.
 طلب کردن رحمت برای بندگان
ناگفته نماند فرستادن صلوات و سلام بر پیامبر و آل پیامبر(ع) از طرف مؤمنین در حقیقت طلب کردن رحمت بر خودشان نیز است، زیرا در واقع پیامبر(ص) و ائمه (ع) واسطه فیض الهی هستند. اگر بر آنها صلوات نفرستیم در واقع خود را از رحمت الهی محروم کرده‌ایم. درود بر پیامبر سبب پاکی اعمال و نیز قبولی آنها می‌شود، همچنین باعث اجابت دعاها و کفاره گناهان و نورانی شدن در قیامت و راه پیدا کردن به بهشت می‌شود.
امام جعفر صادق(ع)، اسلام را با نشر صدق احیا کرد.
17 ربیع‌الاول همچنین مصادف است با ولادت حضرت امام جعفر صادق (ع) ایشان در زمینه فضایل و مکارم اخلاقی سرآمد بود و با رفتار کریمانه و خلق و خوی الهی خود بسیاری از افراد را به راه صحیح هدایت فرمود، به گونه‌ای که پیروان دیگر مکاتب و ادیان نیز زبان به مدح آن حضرت گشوده‌اند.
یک کارشناس مسائل دینی، شخصیت و مقام امام جعفرصادق(ع) را در حفظ و نگه داشتن دین اسلام مهم تلقی کرد و گفت: امام ششم شیعیان با نشر معارف و علوم دینی و ارائه با صدق و صداقت موجب حفظ دین شدند تا اسلام در پیچ و خم تاریخ از بین نرود.
حجت‏‌الاسلام علی عراقی به ایسنا، گفت: امام جعفرصادق(ع) امام ششم شیعیان در 17 ربیع‌الاول سال 83 هجری قمری در مدینه به دنیا آمدند.
وی افزود: امام جعفرصادق(ع) در بین ائمه‌معصومین از موقعیت ویژه‎ای برخوردار بودند که می‎توان به حضور و هم‌عصر بودن ایشان در فاصله بین دو حکومت بنی‎امیه و بنی‌عباس اشاره کرد که این امام همام با استفاده از این فرصت توانستند به نشر معارف اصیل اسلام با تربیت شاگردان در زمینه‎های مختلف دست یابند.
عراقی تصریح کرد: اشاعه احکام و فقه اسلامی به طور جامع و مفصل به مسلمانان یکی از مهمترین اقدامات امام جعفرصادق(ع) به شمار می‌آید، به طوری که هر 4 مذهب فقهی اهل سنت برگرفته از بیانات این امام بزرگوار است و همچنین فقه امامیه نیز به صورت بسیار زیاد از دستورات و روایات ایشان بهره‎ گرفته است که به نام مذهب جعفری نامگذاری شده است.
وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه همه امامان معصوم(ع) الگوی رفتاری و سرآمد تمام کمالات اخلاقی هستند که هر یک به یک لقب خاص مشهور هستند که در این میان امام ششم(ع) ملقب به صادق هستند که به معنای صدق و راست‌گویی است که این خصیصه و راستگویی‎ها جزو ضروری‎‏ترین ویژگی‎های انبیا و اولیای الهی به شمار می‎آید که در صورت خدشه به این صفت گفته‎ها و ادعاهای فرد مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.
عراقی در ادامه یادآور شد: بارز بودن صفت صادق در امام ششم(ع) موجب فراهم شدن موقعیت ویژه در تربیت شاگرد شده است تا معارف اهل بیت(ع) را که بیش از هزار و چند سال همچنان زنده و پویا بماند و چنانچه در صورت ارائه نشدن علوم و معارف با صدق و صداقت مسلماً دین در پیچ و خم تاریخ از بین رفته بود و این مرهون امام جعفرصادق(ع) و شاگردان‌شان بود که امیدواریم جزو رهروان صادق‌شان باشیم.
 اخلاق و مهرورزی کانون خانواده را مستحکم و جامعه را اصلاح می‌کند
یک کارشناس امور دینی و خانواده گفت: اخلاق و مهرورزی برگرفته از سیره نبوی، کانون خانواده‌ها را مستحکم و جامعه را اصلاح می‌کند.
حجت‌الاسلام جواد اطهری، با گرامیداشت 17 ربیع‌الاول سالروز میلاد پیامبر(ص) و امام صادق(ع) و روز اخلاق و مهرورزی اظهار کرد: یکی از رسالت‌های پیامبر عظیم‌الشان اسلام احیای مکارم اخلاقی در جامعه اسلامی بود.
وی تصریح کرد: نبی اکرم (ص) در اخلاق و مهرورزی سرآمد بود تا جایی که با سیره و منش خود توانست در عصری که جهل و خفقان بیداد می‌کرد افرادی را تربیت کند که خدمات ارزنده‌ای به اسلام ارائه کردند.
این کارشناس امور خانواده با تأکید بر الگوپذیری از سیره نبی اکرم(ص) خاطرنشان کرد: باید اخلاق و مهرورزی را در زندگی خود مورد توجه قرار دهیم، زیرا اخلاق و مهرورزی برگرفته از سیره نبوی، کانون خانواده‌ها را مستحکم و جامعه را اصلاح می‌کند.
اطهری اظهار کرد: دین باید دنیای ما را اصلاح کند، دنیایی که در آن اخلاق و محبت در چارچوب معارف دینی نباشد پیشرفت و اعتلا معنایی ندارد.
وی بی‌توجهی به اخلاق و مهرورزی را سرمنشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی برشمرد و گفت: اسلام دین برادری و اخلاق‌مداری است، انسانی که نسبت به اخلاق و یا مهرورزی به همنوع غافل باشد نمی‌تواند به تقوای الهی دست یابد.
این کارشناس امور دینی و خانواده گفت: اخلاق و مهرورزی نباید در حد نامگذاری یک روز در تقویم‌ها باقی بماند، بلکه باید به خوبی در جامعه تبیین شود، زیرا ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها و مشکلات از دوری جستن از مکارم اخلاقی و سجایای انسانی است.
*منابع:
«سیره حلبی‏»، ج 1/93
برگرفته از سایت نهاد مقام معظم رهبری
بحارالانوار- ج 94، ص 69، داستان‌های صوات، ص 12
روضة الواعظین ص 378
سفینة البحار جلد1 ص

منبع: همدان پیام

دیدگاه شما

مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت
سایت رهبر معظم انقلاب