تازه ترین مطالب

تاریخ : 4. اسفند 1394 - 22:49   |   کد مطلب: 21827
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تا سال 1357 در ایران فقط 676 شرکت تعاونی مسکن وجود داشت اما در سال 1390 شمار تعاونی های مسکن کشور به 12 هزار و 600 تعاونی رسید؛ یعنی در سه دهه 21 برابر شد.
 رشد سه برابری شمار تعاونی های مسکن کشور پس از انقلاب تا سال 1390

به گزارش کورنگ به نقل از ایرنا ، «حامد مظاهریان» افزود: در سه دهه گذشته تعاونی های مسکن توانستند به 60 درصد هدف گذاری ها خود در زمینه تولید مسکن دست پیدا کند، در برنامه دوم توسعه نیز تعاونی های مسکن توانستند به 50 درصد برنامه های از پیش طراحی شده برسند اما این نقش در برنامه سوم به 15 درصد کاهش یافت.
به گفته وی، در برنامه های چهارم و پنجم نیز با توجه به طرح مسکن مهر، نقش تعاونی ها در ساخت واحدهای مسکونی زیرپوشش این طرح، به 25 درصد رسید.
مظاهریان تصریح کرد: نباید نقش تعاونی ها را در بخش مسکن کشور نادیده گرفت؛ زیرا صدها هزار نفر در دهه های گذشته از این طریق تعاونی ها خانه دار شدند.
وی گفت: تعاونی ها می توانند به ساماندهی وضع نامنظم بازار مسکن کمک کنند و دلیل آن، شناخت اعضای تعاونی ها نسبت به وضع یکدیگر است.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: بیشترین مشکل تعاونی های مسکن، نداشتن دانش و بی تجربگی برخی اعضا در مسائل گوناگون اجرایی مانند دانش فنی و تخصصی ساخت و ساز، مباحث حقوقی، اقتصادی و بازار مسکن، ناآشنایی با نظام بانکی و تامین مالی است.
مظاهریان تاکید کرد وزارت راه و شهرسازی درصدد است به تعاونی ها مشاوره دهد تا کیفیت فرایند تولید ساختمانی این نهادها ارتقا یابد.
وی گفت: بیشترین تخلف تعاونی های مسکن، مربوط به طرح مسکن مهر در دولت پیش بود. در آن دوره تعاونی های غیرواقعی تشکیل شد و افرادی که دور هم جمع می شدند از یکدیگر شناختی نداشتند، بلکه افرادی که ثبت نام کرده بودند، به ترتیب شماره پرونده و بدون نظرخواهی، در تعاونی های مسکن غیرواقعی قرار داده می شدند.
مظاهریان افزود: تعاونی مجموعه ای از افرادی است که همدیگر را می شناسند و نوعی نظام خودکنترلی دارند اما در تعاونی های غیرواقعی مسکن مهر در دولت پیش این نظام وجود نداشت و این در بروز تخلف موثر بود.
به گفته وی، نخستین تعاونی مسکن 165 سال پیش در سال 1850 میلادی در دانمارک شکل گرفت و پس از آن در فرانسه، آلمان، اتریش و سوئد تعاونی های مسکن تشکیل شد.
معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد در ایران نخستین شرکت تعاونی مسکن در سال 1331 از سوی کارکنان و کارگران شرکت نفت تشکیل شد و این موضوع نشان می دهد ما در زمینه تشکیل تعاونی مسکن یک قرن از جهان عقب تریم.

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب
مرکزآموزش علمی کاربردی الوان ثابت