به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ به نقل از نافع، سال 94 و پس از شهادت سردار حاج حسین همدانی بود که مسئولان و مدیران در همدان تصمیم بر ایجاد برخی پروژههای بزرگ به نام این سردار بزرگ گرفتند و یکی از این پروژهها ساخت پل سردار همدانی در میدان سپاه بود؛ آبان ماه سال 94 سرانجام کلنگ این پروژه بزرگ با حضور استاندار و شهردار وقت به زمین زده شد.
این طرح به عنوان یکی از اولویتهای اصلی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری همدان عنوان شد و سید مصطفی رسولی در مراسم کلنگزنی، سازه اصلی پل سرلشگر شهید همدانی را در 15 هزار متر مربع و نیازمند بیش از 400 میلیارد ریال اعتبار دانست.
طبق جدول زمانبندی تعیین شده مقرر شد این پروژه 36 ماه بعد از کلنگزنی به بهرهبرداری رسیده و مشکلات حمل و نقل و ترافیکی در این نقطه از شهر که یکی از شریانهای ورودی شهر همدان نیز محسوب میشود با ایجاد این پروژه رفع شود.
با تعیین پیمانکار، اجرای پروژه به خوبی آغاز شد و مردم نیز خوشحال از ایجاد یک پل مناسب در این نقطه که اکثراً بروز حوادثی در آن را شاهد بودند منتظر بهرهبرداری و پایان مشکلات در این منطقه با روزشمار تعیین شده بودند.
در ابتدا، سرعت کار و تزریق اعتبارات به این پروژه خوب پیش میرفت به گونهای که حتی برخی مدعی شدند امکان اتمام و بهرهبرداری پل سردار همدانی زودتر از موعد مقرر خواهد بود، اما چندی نگذشت که شاهد رکود و برخی مواقع حتی توقف در اجرای پروژه بودیم.
به دنبال ایجاد وقفههایی در اجرای این پروژه، رسانهها و حتی برخی افراد و گروهها از جمله برخی احزاب و گروههای فعال دانشجویی نیز این موضوع را به عنوان یکی از مطالبات اجتماعی عنوان میکردند و خواستار پاسخگویی مسئولان بودند که طرح این مطالب نیز نتیجهای نداشت و پاسخی را از سوی مسئولان شاهد نبودیم.
شهرداری یکی از سازمانهای نقشآفرین در اجرای این پروژه بود، شهردار سابق کمبود اعتبارات و عدم تزریق به موقع اعتبارات را دلیل بر کند شدن اجرای پروژه عنوان میکرد و پس از آن نیز برخی، کمکاری پیمانکار را دلیل بر این وقفه عنوان کردند.
پس از گذشت حدود 2 سال از اجرای پروژه، پیشرفت فیزیکی آن چشمگیر نبود به گونهای که دیگر صدای شهروندان نیز به دنبال وقفه در اجرای پروژه درآمد و گلهمند از بیتوجهی مسئولان به این امر و نامناسب شدن چهره این نقطه از شهر بودند.
این پروژه در شورای دور چهارم مورد بحث و بررسی و اجرای آن مورد موافقت قرار گرفت، شاید در آن دوره اعضای دوره چهارم به این فکر میکردند این پروژه با سرعت پیش رفته، به اتمام میرسد و افتخار ایجاد چنین پروژه عظیمی را به نام خود ثبت میکنند؛ اما شورای چهارم هم با وجود تشکیل جلساتی در خصوص تعویق در اجرای این پروژه سرانجام به پایان رسید.
با پایان یافتن کار شورای چهارم و آغاز به کار شورای پنجم، وضعیت شهرداری و شهردار نیز بلاتکلیف بود و این امر دلیل دیگری بر تعویق اجرای این پروژه شد، متأسفانه تا پایان کار رسولی در شهرداری همدان پیشرفت چندانی در این پروژه دیده نشد و این در حالی بود که برخی از اعضای شورا و شهردار آمارهایی از اقدامات انجام شده در این پروژه به رسانهها ارائه میکردند که گفتهها تناقض روشنی با اقدامات در عمل داشت.
پس از روی کار آمدن صوفی به عنوان شهردار همدان و حمایت همهجانبه شورای پنجم از این شهردار جوان، پرداختن به پروژههای نیمه کاره و اتمام آنها از جمله پل سردار همدانی مورد تأکید اعضا و شهردار قرار گرفت و شهروندان نیز امیدوار به اتمام این پروژه با آغاز به کار شورا و شهردار جدید بودند.
با شروع به کار صوفی و شعار این شهردار جوان مبنی بر تبدیل شهر به کارگاه عمرانی با اجرای پروژههای عمرانی، سرعت اجرای پروژه پل سردار همدانی نیز سرعت بیشتری به خود گرفت و استاندار نیز در صحبتهایی اعلام کرد برای اجرای پروژهها و توسعه شهر از شهردار حمایت میکند؛ در سخنی دیگر استاندار اعلام کرده بود برای اتمام این پروژه نمیتوانیم به اعتبارات ملی امیداورا باشیم اما از اعتبارات استانی، مبلغی برای این مهم در نظر گرفته شده است.
اما گویا این قصه سر دراز دارد و سرانجام یافتن این پروژه شدنی نیست، این موضوع در شورا و با حضور مسئولان و مدیران طی چندین جلسه نیز مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر تأمین اعتبار و انجام هرچه سریعتر کار شد که گویا این وعدهها تنها در جلسات عنوان و پس از خبری شدن موضوع روز از نو و واگذاری پروژه به روال قبل نیز همچون گذشته ادامه مییابد.
امروز پایان روزشمار 36 ماهه اجرای پروژه پل سردار همدانی است و این پروژه همچنان با پیشرفت فیزیکی 50 و اندی بر روی زمین مانده و مسئولان نیز به راحتی با دست به سر کردن رسانهها و ارائه آمار و اقدامات انجام شده از کنار این موضوع عبور میکنند.
پیشرفت 50 درصدی این پروژه طی 3 سال، نشان از عدم ارزیابی درست کارشناسان و مسئولان مربوطه در تعیین روزشمار دقیق بود که این امر خود یک آفت در اجرای پروژههاست؛ با توجه به این امر و عدم توانایی کارشناسان و مسئولان مربوطه در تعیین دقیق زمان اجرای یک پروژه، نکند 3 سال دیگر نیز مردم همدان باید منتظر تکمیل 50 درصد باقی مانده این پروژه و بهرهبرداری از این پروژه باشند؟!
شهردار سابق همدان رفت و پس از عنوان شدن عدم به کارگیری بازنشستگان اکنون نیز نیکبخت، رفتنی شده است و بازهم باید منتظر ماند و دید با وجود وعدههای عمل نشده شهردار و وعدههایی که استاندار جدید خواهد داشت سرانجام این پروژه به کجا ختم میشود.
انتهای پیام/رستمی
دیدگاه شما