تازه ترین مطالب

پربیننده ها

تاریخ : 16. بهمن 1398 - 10:10   |   کد مطلب: 32823
پاسخ به سئوالاتی درباره انتخابات اسفند 98؛
پرسمان بهارستان یازدهم (۴)
با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی به سئوالاتی درباره انتخابات اسفند ۹۸ پاسخ داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کورنگ ، این پایگاه خبری تحلیلی در نظر دارد تا فرارسیدن روز انتخابات مجلس شورای اسلامی هر روز به تعدادی سئوال در خصوص انتخابات اسفند ۹۸ پاسخ دهد.

جایگاه مردم در انتخابات

۱۰-آیا کاهش مشارکت و نیامدن مردم پای صندوق رای به معنای مخالفت با جمهوری اسلامی است؟

معمولاً دشمن با مصادره به مطلوب میزان عدم مشارکت مدعی است همه آنها که پای صندوق‌های رای حاضر نشده‌اند، از مخالفان نظامند! این در حالی است که افراد معمولاً به علل متعدد رفتار مشابهی را از خود نشان می‌دهند که با دقت نظر می‌توان آنها را واکاوی کرد. در انتخابات نیز علل متعدد سبب می‌شود که بخشی از جامعه در پای صندوق رای حاضر نشوند. رهبر معظم انقلاب اسلامی و نکته سنجی تمام در جمع دانشجویان این مسئله را واکاوی کرده و چنین اشاره می‌کنند:

نه این‌که اگر عده‌ی زیادی شرکت نکردند، اینها به نظام «نه» گفته‌اند؛ به‌هیچ‌وجه این‌طوری نیست. آنهایی که به‌خاطر «نه» گفتنِ به نظام نمی آیند، درصد خیلی کمی اند. یک عده به‌خاطر بی حالی نم یآیند؛ یک عده به‌خاطر بی حوصلگی نمیآیند؛ یک عده روز جمعه کار دیگری دارند و نمی آیند؛ اینها را شما راه بیندازید. والّا کسانیکه معتقد به نظام و قانون اساسی نیستند و دلشان برای بیگانگان و نفوذ آنها پر میزند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار کمی اند.(

برای شناخت این موانع بد نیست تا برای این پرسش که «چرا یک شهروند در روز انتخابات به پای صندوق رای حاضر نمی‌شود؟» پاسخی درخور بیابیم. در اینجا می‌توان گفت، در مجموع سه دسته علت برای حضور نیافتن افراد در پای صندوق‌های رأی می توان در نظر گرفت که توجه به آنها می‌تواند رمز عبور از موانع مشارکت حداکثری باشد. این عوامل را می‌توان به ترتیب چنین برشمرد:

۱-ناآگاهی، ۲-بی اعتمادی، ۳-نارضایتب

۱- اولین مانعی که موجب می شود با بی حوصلگی و تنبلی از حضور در پای صندوق رای طفره رود، ناآگاهی است. بخشی از افراد جامعه آنقدر از جایگاه اجتماعی خود به اطلاعاند که نمی‌دانند تامین بخش قابل توجهی از حقوق خود با مشارکت در امور سیاسی، از جمله انتخابات حاصل می شود. گاه فرد اطلاعاتی از این جایگاه دارد، ولی این آگاهی تا آن حد نیست که فرد را به اقدام وادار کند‌.

۲-دسته دیگری از افراد جامعه کسانی هستند که نسبت به اهمیت مشارکت سیاسی و حضور در انتخابات آگاهند، اما به دلیل «بی اعتمادی» حاضر نیستند در رای‌گیری شرکت کنند. منشا این بی‌اعتمادی را می‌توان در تجربیات تلخ فردی، برخی حوادث در انتخابات گذشته و القائات و شبهه افکنی های دشمنان نظام اسلامی دانست که ذهن افراد را تحت تاثیر قرار داده و اراده آنان برای حضور در انتخابات را سست می کنند. تلاش‌های رسانه‌های دشمنان انقلاب اسلامی در قالب طرح ادعای تقلب، رقابتی نبودن، نمایشی بودن، فرمایشی بودن، مهندسی شده بودن آرا و….، از جمله ترفندهایی است که اذهان عمومی را نشانه رفته است. اوج این سناریوی تبلیغاتی را می‌توان در قالب کودتای مخملین سال ۸۸ مشاهده کرد که چطور «ادعای تقلب» به «رمزآشوب» فتنه‌گران مبدل شد.

۳-بخش دیگری از کسانی که در روز انتخابات به پای صندوق‌های رای نمی‌آیند، آنهایی نیستند که بی اطلاع بوده یا تحت تأثیر القائات بی اعتماد شده باشند؛ بلکه کسانی هستند که به دلیل مشکلات متنوع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که به وجود بخشی از آن طبیعی و بخشی دیگر به علت سوء مدیریت هاست، حاضر نیستند پای صندوق های رای بروند. فشارهای اقتصادی، بروکراسی تنبل و اذیت کننده ادارات، وجود بیکاری و معضلات این چنینی آنان را در عدم رای دهندگان قرار داده است.

دقت در کالبد شکافی فوق به خوبی نشان می‌دهد، هر سه طیفی که به دلایل مطروحه ممکن است در پای صندوق‌های رای حاضر نشوند، جزء همین ملت و از معتقدان و هواداران نظام اسلامی هستند که عوامل ثانوی ممکن است موجب حضور نیافتن ایشان در پای صندوق‌های رأی شود.

البته اقلیتی نیز ممکن است یافت شود که با اصل نظام اسلامی مخالف بوده و در صف معاندان نظام قرار می گیرند. کسانی که آمال و آرزوهای خود را در وابستگی به استکبار جهانی و شکل گیری نظام های سیاسی سکولار غربی دنبال می‌کنند و هر نوع تلاش برای همراه سازی آنها جز صرف هزینه، نتیجه‌ای به همراه نخواهد شد.

۱۱- راه افزایش مشارکت سیاسی مردم در انتخابات چیست؟

برای مقابله با ناآگاهی، بی اعتمادی و نارضایتی به مثابه عوامل اصلی نداشتن مشارکت سیاسی، باید آگاه سازی، اعتماد سازی و رضایتمند سازی را در پیش گرفت.

۱- آگاه سازی: راه مساعد برای حضور افراد ناآگاه در پای صندوق رای، «آگاه‌سازی» است. شرح اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی در نظام تصمیم گیری کشور، شهر اهمیت حضور و مشارکت حداکثری در پای صندوق‌های رای، شرح میزان تاثیرگذاری رای تک تک افراد در انتخابات مجلس و اینکه گاه یک رای می تواند سرنوشت انتخاباتی را دگرگون کند، شرح ابعاد شرعی ضرورت حضور در انتخابات، شرح وضعیت حساسی کشور در مواجهه با استکبار جهانی در آستانه انتخابات مجلس و نقشی که مشارکت حداکثری می‌تواند در شکست نقشه‌های شوم دشمن داشته باشد، تبیین نقش مشارکت حداکثری در افزایش مشروعیت و اقتدار جمهوری اسلامی، بخشی از آگاهی‌های است که می‌تواند در این زمینه سودمند باشد.

وظیفه اصلی آگاه سازی در این زمینه بر عهده اصحاب رسانه است که در راس آن صاحبان منبر و تریبون، مطبوعات، پایگاه های خبری و رسانه ملی قرار دارند که انتظار می رود با انجام وظیفه قانونی خود در این زمینه مثمر ثمر باشند.

۲ اعتماد سازی: راه مقابله با معضل دوم، اعتمادسازی است. اعتمادسازی هم از طریق ارائه پاسخ های اقناعی و مستدل حاصل می آید که این امر بر عهده رسانه‌های عمومی و تریبون‌های مختلف است و هم اینکه که در اعتماد سازی گروه‌های مرجع و تأثیرگذار و ذی نفوذ در میان توده‌های ملت از جایگاه ویژه ای برخوردارند، چرا که در بیشتر مواقع فرد بی اعتماد از این گروه های مرجع حرف شنوی دارد.

ضمن آنکه برای اعتمادسازی نهادهای قانونی متولی برگزاری انتخابات نیز باید ضمن شفاف سازی و پاسخگویی به شبهات احتمالی مطروحه، با حساسیت کامل از هر اقدامی که به ترویج  شایعات کمک می‌رساند، پرهیز کنند.

۳-رضایتمند سازی: برای کسب رضایت افراد جامعه و رفع کدورت های ایجاد شده, بیش از هرکس مسئولان و دستگاه‌های اجرایی وظیفه دارند که با اصلاح رفتار و ارائه پاسخ و عذرخواهی از سوء مدیریت‌ها و تلاش برای جبران کاستی ها به منظور کسب رضایت تلاش کنند. ضمن آنکه معتمدان ملت و کارشناسان متخصص نیز وظیفه دارند با توجیه این بخش از جامعه، این مهم را برای افراد جا بیاندازند که اتفاقاً راه صحیح حل معضلات موجود مشارکت سیاسی و تلاش برای انتخابات کاندیدای اصلح و کنار گذاشتن ناکارآمدان است نه قهر با  صندوق‌های رای!

انتهای پیام/ص

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

سایت رهبر معظم انقلاب