حجتالاسلام والمسلمین قاسم کاکایی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در پاسخ به این سؤال که امام(ره) چگونه به این درجه رسیدند و ما چگونه میتوانیم از این امر الگوگیری کنیم، گفت: هر کسی که متصف به صفات الهی شود، این گونه می شود.
وی با بیان اینکه یکی از صفات خداوند، عدل و از اسماء او عادل است، افزود: عدل به معنای قرار دادن هر چیزی در جای خود است «وضع شیء فی موضعه» صرف عدل تشریعی هم مطرح نیست، بلکه عدل تکوینی هم مطرح است. هر دوی اینها به خداوند مربوط میشود کسی که عارف و به صفت الهی عدل متصف شده باشد این صفت باعث میشود که حق هیچ چیزی را نادیده نگیرد.
حجت الاسلام کاکایی با اشاره به اینکه از مسائلی که حق محسوب میشود زمان، مکان، وقت، حقوق افراد و ... است، اظهار کرد: یعنی اگر کسی حق فردی را تضییع کند چون حق اسم خداست یعنی خدا را نادیده گرفته است.
وی تاکید کرد: اگر قولی میدهد حق ایجاد میشود و چون حق مطلق خداست آن فردی که حق مطلق را رعایت میکند حق فردی را که به او قول داده و یا زمانی را تعیین کرده برای انجام کاری آن حق را رعایت میکند حقوق اجتماع، حقوق فرزند، حقوق خانواده، حقوق دوستان، و ... اگر تمام حقوق را رعایت کردیم به فرد منظمی تبدیل میشویم.
وی با بیان این روایت که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «اوصیکم به تقوالله و نظم أمرکم»، تصریح کرد: اینکه انسان باید منظم باشد و رعایت حقوق دیگران را داشته باشد ناشی از صفت الهی عدل است که حضرت امام(ره) این را در اوج داشتنند و حق خود انسان بر انسان، حق الله و ... این رعایت حقوق بود که امام(ره) را منظم میکرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به طوری که برخی میگفتند که ما ساعت خودمان را با کارهای امام(ره) تنظیم میکردیم، لذا نظم امام(ره) واقعا الگو است برای همه ما چه در مسأله عبادت، چه در مسائل دنیا و آخرت، چون همه جا منزل یار است، یعنی همه جا خدا را دیدن و همه جا حضور خدا را حس کردن و در هر مجلسی این دیدگاه را رعایت کردن باعث میشود که یک عارف منظم شود.
خبرگزاری شبستان
دیدگاه شما