ميرود تا با تحقق مراحل نهايي آن يعني حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات و گزينههاي شايسته و در تراز انقلاب اسلامي بهالگويي براي انتخابات گذشته و آينده كشور تبديل شود.
برخي از مؤلفههاي ناظر بر اين مدعا را به شرح زير ميتوان برشمرد:
۱- فتنه بعد از انتخابات دهم رياست جمهوري و هزينههايي كه پس از آن بر نظام اسلامي تحميل شد، بسياري از دشمنان بيروني انقلاب و معاندان داخلي را به بهرهبرداري از عرصه انتخابات يازدهم براي تكرار آن سناريوها اميدوار كرده بود و به همين دليل دشمنان از ماهها قبل با طراحي و اجراي سنگينترين و پيچيدهترين شيوههاي تحريم اقتصادي كوشيده بودند تا به زعم خود با جلوگيري از دستيابي مردم ايران به امكانات اوليه زندگي و حتي اقلام دارويي، نارضايتي آنها را به اوج رسانده و به تبع آن با تبديل نارضايتي اجتماعي به نارضايتي سياسي، از ثمره آن در انتخابات يازدهم بهره بگيرند، اما هوشمندي مسئولان در نظام اسلامي در اتخاذ راهكارهاي مقابل و مهمتر از آن تحمل و مداراي مردم به رغم آسيبپذيري از تبعات تحريم، سبب سردرگمي و تحير دشمن در ناكارآمدي تحريمها شده، به گونهاي كه در آستانه انتخابات، آنها هيچ دستاوردي براي خود از تحريمها براي اثرگذاري بر فرآيند انتخابات نميبينند.
۲- شكست ديگر دشمن در عرصه انتخابات نداشتن گزينه مطلوب براي اثرگذاري بر فرآيند و نتيجه انتخابات است. حماسه مردم ايران در ۹ دي سال ۱۳۸۸ عملاً جريانها و فعالان مؤثر در فتنه را به حاشيه راند، به گونهاي كه آنها براي انتخابات مجلس نهم با اتخاذ سناريوي تحريم سعي در قدرتنمايي و اثبات ظرفيت خود داشتند كه حضور بيش از ۸ درصدي مردم نسبت به انتخابات مجلس هشتم عملاً سناريوي تحريم آنها را به شكست كشاند و براي انتخابات يازدهم نيز بهرغم برنامهريزي چندساله اخير و پنهان شدن پشت چهره يكي از شخصيتها براي جبران سناريوهاي تقابلي يا تحريم گذشته، عملاً در اين عرصه نيز ناكام مانده و براي آينده نيز ظرفيت قابلتوجهي براي خود نميبينند، اگرچه ممكن است روي يكي از چهرههاي حداقلي حاضر در صحنه متمركز شوند، ولي عملاً به آن وقوف دارند كه عرصه انتخابات آينده را نيز پيشاپيش باختهاند. متأثر از رويه و عملكرد افراطيون اين جريان،بيگانگان نيز در اتخاذ استراتژي لازم براي نحوه مواجهه با انتخابات آينده درماندهاند، چرا كه فراخوانهاي تحريم آنها چندان مخاطبي ندارد و چهرههاي حاضر در صحنه نيز به گونهاي نيستند كه گفتمان سازش و تسيلم مورد نظر غرب را پشتيباني كنند.
۳- شوراي نگهبان با عملكرد قاطعانه و قانونمندانه خود جايگاه مستقل و واقعي خود را عينيت بخشيد، چرا كه به رغم همه انتخاباتهاي گذشته، فعالان و عوامل قدرت با نحوه حضور و ثبتنام در عرصه انتخابات يازدهم عملاً به گونهاي برنامهريزي كرده بودند كه به زعم خود شوراي نگهبان مجالي براي عملكرد قانوني و مستقلانه نداشته و ناچار به اعلام احراز صلاحيت برخيها شود،اما شوراي نگهبان نشان داد كه عملاً تحت تأثير اين فضا قرار نگرفته و با عملكرد قانوني خود عملاً عوامل قدرت و ثروت را براي اثرگذاري بر فرآيند انتخابات ناكام گذاشت.
۴- حضور نامزدها با سلايق مختلف اين فرصت را براي مردم فراهم كرده است تا متناسب با سليقه سياسي و انتظارات گفتماني خود،نامزد واجد شرايط را از ميان نامزدهاي موجود گزينش كنند.
۵- شرايط آستانه انتخابات اگرچه ممكن است هيجان و شور گذشته را (البته تاكنون و در شرايطي كه هنوز رقابتهاي انتخابات آغاز نشده است) نداشته باشد اما همين فضا و نبود هيجانات كاذب ميتواند فرصت بيشتري را براي مردم در انتخاب اصلح فراهم كند.
مقام معظم رهبري در ديدار خود با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در روز چهارشنبه ۸ خرداد با تأكيد بر آگاهي و هوشياري و بصيرت مردم در تشخيص كانديداها ميفرمايند: با توجه به بالاتر بودن سطح آگاهي و بصيرت مردم ايران در مسائل سياسي از سطح متوسط جهاني و همچنين زمينهاي كه برنامههاي انتخاباتي صدا و سيما براي تشخيص مردم فراهم كرده است،امكان بالايي براي تشخيص و رسيدن به نتيجه از ميان داوطلبان انتخابات وجود دارد و البته بر اين نكته نيز تأكيد ميفرمايند كه سخنان كانديداها بايد واقعي، صميمي، متكي بر اطلاعات درست و صادقانه باشد. اگر صادقانه عمل شود قطعاً خداوند كمك خواهد كرد و اين كمك الهي نيز گاهي با دست يافتن به توفيق خدمت و مسئوليت است و گاهي هم با توفيق نيافتن براي خدمت در اين مسئوليت است.
۶- در اين انتخابات اگرچه همچون گذشته گروهها و جريانهاي سياسي از مردم عقب هستند، اما انتظار اين است كه در اين فرصت باقي مانده آنها نيز نشان دهند كه ماهيت اصليشان بايد با حضور فعال در عرصه انتخابات تثبيت شود.
۷- تلاش مجموعه نهادهاي نظارتي و اجرايي براي برگزاري انتخاباتي امن و سالم كه طليعه آن را براي مردم ظاهر ساخته است، رسالت و نقش اساسي آنها را در تجلي حماسهاي پرشور فراهم ميكند تا فارغ از فشارها و تهديدات دشمنان، گزينهاي را انتخاب كنند تا ضمن اينكه اشتباهات و ضعفهاي گذشته را نداشته باشد، بتواند برآيندي باشد از نقاط قوت گذشتگان و ذخاير عظيم انقلاب اسلامي براي تجلي پيشرفت و عدالت در دهه چهارم انقلاب.
دیدگاه شما