نزاعهای لفظی خیابانی چند سالی است که بین شهروندان و تاکسیرانان در اکثر خیابانهای شهر قابل مشاهده است، حتی اگر این نزاعها به زبان نیز جاری نگردد، در درون انسانها باقی مانده و باعث ناآرامی افراد میشود.
چند سالی است که دو بحث عمده پول خرد و پول کهنه و فرسوده به جدل دائمی بین تاکسیرانان و شهروندان بدل شده است و نزاعهای کلامی و شاید در برخی موارد فیزیکی را رقم بزند.
به عبارت دیگر این مسئله آرامش روانی جامعه را با چالش مواجه کرده که البته ممکن درگیری لفظی پیش آمده ربطی به 50 تومان یا 100 تومان بالا و پایین شده نباشد و تنها جرقهای برای تمام دلمشغولیهای موجود در جامعه امروزی افراد باشد که آستانه تحمل آنان پایین آمده است.
به همین دلیل فرمانداری و شورای شهر به عنوان نهادهای امنیتی و اجتماعی مسؤول تأمین امنیت جامعه با اتخاذ تصمیمات صحیح هستند و میتوانند با یک تصمیم عقلانی و بر گرفته از خرد جمعی مانعی برای این ناامنی اجتماعی باشند.
بدون تردید رند کردن کرایههای تاکسی یک راهکار کوتاه مدت بوده و بدیهی است تا چندی دیگر با کمبود سکهها یا اسکناسهای 100 تومانی به مانند 50 تومانی در جامعه روبهرو شویم و همین استدلالات را برای رند کردن کرایه عَلَم کنیم.
خوشبختانه تکنولوژی به راحتی نسخهای برای این معضل پیچیده اما هنوز آن طور که باید، به مرحله عمل درنیامده است که دلایل مختلف خود را دارد و مدیر عامل تاکسیرانی همدان در این گزارش به این دلایل اشاره میکند.
با این وجود هنوز قیمت نهایی 18 خط که با خرده پول 50 تومانی رو به رو است مشخص نشده و شورای شهر و تاکسیرانی امیدوار است این معضل بدون ایجاد تنش پایان یابد؛ اما کمیته انطباق فرمانداری قانوناً نمیتواند اجازه افزایش نرخ تاکسیها را بیش از درصد مجاز مطرح شده در قوانین و بخشنامهها، صادر کند.
حالا همه منتظرند تا به زودی تصمیم نهایی برای کرایه تاکسیهایی که خرده آن به چالش بدل شده اتخاذ شود چراکه خیلی از افراد نمیخواهند دینی برای 50 تومان نسبت به شهروند دیگری بر گردن داشته باشند.
تنشها، میزان مراجعه به تاکسیرانی را افزایش داده است
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان در گفتوگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این سازمان هرگز به دنبال ایجاد اصطکاک بین شهروندان و تاکسیرانان به دلیل نرخ کرایه تاکسی نیست، اظهار کرد: طبیعی است با کاهش اصطکاک بین مردم و تاکسیرانان میزان مراجعه به سازمان تاکسیرانی نیز کاهش خواهد یافت.
مهرداد خورشیدوند با بیان اینکه برخی از مشکلات به بخشنامههای کشوری بازمیگردد، افزود: حداکثر میزان افزایش نرخ کرایهها توسط بخشنامههایی مشخص شده که برخی از نرخها را با چالشهایی مواجه کرده است.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاداتی برای حل این مشکل ارائه دادیم، تصریح کرد: امیدواریم این موضوع به خوبی رفع شود زیرا با به نتیجه رسیدن آن یک چالش اجرایی برای سازمان تاکسیرانی برطرف خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان درباره نصب دستگاههای پز در تاکسیها نیز خاطرنشان کرد: دستگاه پز برای یک تاکسیران با یک فروشگاه یا مرکز خرید از جنبههای مختلف متفاوت است.
وی با بیان اینکه ممکن است عملیات کشیدن کارت به زمان بیشتری به دلیل برخی از مسائل از جمله ایرادات فنی در خطوط ارتباطی نیاز داشته باشد، گفت: بانکها نیز به راحتی حاضر به ارائه دستگاه پز به تاکسیها نیستند.
خورشیدوند ادامه داد: دلیل آن است که میزان تراکنش مالی تاکسیها به اندازهای که برای بانک سود داشته باشد نیست و تمام درآمد یک روز تاکسی ممکن است به اندازه یک خرید فروش عادی در یک فروشگاه باشد.
وی با تأکید بر اینکه برای نصب کارت بلیت الکترونیکی نیز مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: برای اجرایی کردن این پروژه برخی از موانع اجرایی و نرمافزاری وجود دارد که در حال بررسی و برطرف کردن آنها هستیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری همدان با اشاره به اینکه کارت بلیت الکترونیکی در اتوبوسرانی اجرا شده، افزود: در حوزه اتوبوسرانی مسأله به دلیل چند مسئله از جمله یکسان بودن کرایه مسیرهای مختلف و تعداد پایین دستگاههای اتوبوس، سادهتر است.
وی با بیان اینکه حدود 4 هزار دستگاه تاکسی در شهر همدان وجود دارد، در حالی که تعداد اتوبوسها به 200 دستگاه میرسد، اظهار کرد: کارت بلیت الکترونیکی برای تاکسیها در هیچ شهری اجرا نشده و تنها اصفهان یک تجربه شکست خورده را دارد که ما به دنبال استفاده از این تجربه هستیم.
خورشیدوند با بیان اینکه برای برطرف شدن مشکل پول خُرد نرخ تاکسیرانی، رند کردن کرایهها به سمت بالا را پیشنهاد کردیم، تصریح کرد: برای تحقق این پیشنهاد نیاز به یک اقدام قانونی داریم که ممکن است با آن موافقت یا مخالفت شود.
18 خطوط تاکسیرانی با چالش پول خرده مواجه هستند
رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و بهداشت شورای شهر همدان در گفتوگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه کمیته نرخگذاری، برای تعیین کرایههای تاکسی وجود دارد، اظهار کرد: در این کمیته یک نماینده از فرمانداری، یک نماینده از بازرگانی، یک نفر از تعزیرات حکومتی، یک نماینده از تاکسیرانی و شورای شهر حضور دارند.
کامران گردان با بیان اینکه بر اساس بخشنامهای که توسط فرمانداری ارائه شد، نتوانستیم چندان نرخ کرایههای تاکسی را افزایش دهیم، افزود: برخی از خطوط که سال گذشته بر میزان آنان افزوده نشده، دارای مسیر طولانی است و یا در مسیر آن چراغ قرمز وجود دارد را تا جایی که امکان داشت، افزایش دادیم.
وی با بیان اینکه در برخی از خطوط با 40 درصد افزایش و در برخی با 10 درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی روبهرو هستیم، تصریح کرد: در مجموع با بررسی که انجام شد افزایش نرخ کرایهها 13 درصد شد که به نوعی از سقف تعیین شده نیز عبور کرد.
سخنگوی شورای شهر اسلامی شهر همدان با اشاره به اینکه در 18 خطوط تاکسیرانی کرایه با پول خرد 50 تومانی روبهرو شده، ادامه داد: این کمیته نیز قبول نکرد که این 50 تومانیها رند شوند و قرار شد تاکسیرانی تدابیری برای آن بیاندیشد.
وی با تأکید بر اینکه تاکسیرانان برای تأمین 50 تومانی با مشکل روبهرو هستند، خاطرنشان کرد: قرار شد تاکسیرانی نرخ کرایه این 18 خط را در قالب یک نامه به شورا اعلام کند تا در کمیسیون خدمات شهری بررسی و کرایهها به سمت بالا یا بعضا به سمت پایین رند شوند و چالش 50 تومانی برطرف شود.
گردان با بیان اینکه پس از تصویب در شورا این نرخها به فرمانداری اعلام خواهد شد، گفت: برای جلوگیری از ایجاد تنش، شورای شهر با افزایش کرایهها به نرخ فعلی موافقت کرده و امیدواریم بتوانیم برای این 18 خط نیز به تصمیم مطلوبی دست یابیم.
وی اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر مشکل این 18 خط نیز برطرف شود.
لزوم حفظ سقف افزایش نرخ کرایه تاکسی
فرماندار شهرستان همدان نیز در گفتوگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه فرمانداری، مصوبات شورای شهر را با قانون تطبیق میدهد، اظهار کرد: امکان رند کردن همه نرخ کرایهها به سمت بالا وجود ندارد زیرا در این صورت درصد افزایش نرخ کرایه تاکسی از میزان تعیین شده بیشتر خواهد شد.
علی تعالی با بیان اینکه افزایش درصد نرخها باعث میشود تصمیم گیرندگان تعیین نرخ کرایهها را محتاط کند، افزود: اگر درصد افزایش ارتقا یابد فرمانداری مخالفت میکند و باعث گلهمندی افراد میشود.
وی با اشاره به اینکه درصد افزایش برای برخی از مسیرها که فقر بیشتری دارد، قابل قبول نیست، تصریح کرد: در سال جاری در برخی از مسیرها این اتفاق افتاد که برخی از نرخ کرایهها به سمت پایین رند شده است.
فرماندار همدان تأکید کرد: این اتفاق همواره وجود داشته و در اصل کاری هم نمیتوان برای آن انجام داد زیرا درصد افزایشها از سقف مورد نیز عبور خواهد کرد.
به عبارت سادهتر قوانین و بخشنامهها اجازه افزایش بیشتر نرخ کرایه تاکسیها را نخواهد داد و باید چارهای دیگر به جز رند کردن نرخ کرایه تاکسیها برای برقراری آرامش در این حوزه تدبیر کرد.
با این شرایط همدان میتواند نخستین شهری در کشور باشد که سیستم بلیت الکترونیکی برای تاکسیها را راهاندازی میکند.
انتهای پیام/
منبع/فارس
دیدگاه شما